Inni o moim malarstwie

"...Przedstawiony na ekspozycji zestaw obrazów nawiązuje do nocnego tętna metropolii, gdzie czerń nocy przełamują jaskrawe elementy iluminacji. Motyw oświetlonego miasta jest dość dobrze znany w sztuce, ale za każdym razem jego wykorzystanie niesie ze sobą szereg emocji i skojarzeń, które są zapisem osobistych impresji widza na ten temat. A temat jest obszerny jak wielkie i ciągle rozrastające się są światowe metropolie. Charakterystyczne neony, latarnie, reklamy, ozdobne świetlne podkreślenia elementów architektury to budowanie atmosfery otoczenia. Diana Batruch posługuje się żywą kolorystyką, przekazuje to, co uważam za istotne w sposób fotograficzny, choć nie bez małego pazura oniryzmu, gdzie sen, marzenie i realne zjawiska stają się jednym ciałem i duchem."

Recenzja M. Półtorak do wystawy "Światła miasta"
link do strony


"Miasto i jego struktury, siatka ulic oraz różnorodność pejzaży - tak niby codziennych widoków są w obrazach Diany Batruch nie tylko odzwierciedleniem rzeczywistości ale przede wszystkim odbiciem stanu ducha. Jedne melancholijne pełne wewnętrznych przemyśleń w wyraźnie stonowanych wyciszonych barwach, inne bardzo ekspresywne w jaskrawych kolorach. To wszystko zmienia się płynie wraz z porą dnia i kolejnymi mijanymi widokami, gdzie artystka uchwyca chwile nie tylko jak migawkę obrazu w jego rzeczywistej formie ale również jako odzwierciedlenie własnego "Ja", tego odnalezionego w tym ciągle pędzącym, konsumpcyjnym Świecie."

Łukasz Dubin
link do strony



"W swojej pracy dyplomowej Diana Batruch zajęła się malarskim przedstawieniem pejzażu industrialnego oraz własnymi przemyśleniami dotyczącymi źródeł jej inspiracji. Metoda malarska jaką przyjęła w swojej twórczości Diana stała się dość powszechną praktyką artystyczną ostatnich lat. Artystka przy malowaniu obrazów tego cyklu korzystała z własnoręcznie wykonanych fotografii. Nie jest to jednak zwykłe odmalowywanie rzeczywistości taką jaką zastała autorka, czy przemalowanie fotograficznego pierwowzoru, nie są to pocztówkowe krajobrazy. Pani Batruch bowiem stwarza obraz, buduje nastrój używając w tym celu koloru, niejednokrotnie bardzo żywego, czystego i nasyconego.

Cykl malarski powstał w wyniku spaceru czy raczej wędrówki Diany Batruch ulicami Edynburga w ciągu jednego dnia. Jak sama autorka podkreśla, w swojej pracy z dużą wrażliwością ukazuje wszystkie zmiany jakie zauważyła, pory dnia, zmiany pogody czy światła. Ogromny wpływ na malarstwo Diany Batruch mają nastrój i atmosfera. Można śmiało powiedzieć, że jest ona malarką wrażeń i emocji. Obrazy wyrażają stany emocjonalne autorki. Klimat w jej pracach pełen jest nostalgii i melancholii. Obrazy malowane są z dużą wrażliwością i wyczuciem zarówno koloru jak i formy. Kompozycja w obrazach jest starannie przemyślana, co daje tym pracom dodatkowy atut. Praca malarska jest spójną i ciekawą wypowiedzią dotyczącą emocji, o których tak rzadko ludzie chcą mówić i którymi tak rzadko chcą się dzielić.

Ważnym elementem w jej pracy jest koncepcja. Nie jest to malarka, która działa impulsywnie, lecz starannie przygotowuje się do procesu malowania. Batruch jest konsekwentna i skupiona na zagadnieniu, które wybrała. W pracy używa określonej strategii: od koncepcji poprzez przygotowanie i opracowanie materiału wyjściowego, aż do realizacji prac malarskich.

Obrazy poprzez surowość zarówno formy, koloru, jak i kompozycji tworzą jednorodny klimat. Wszystko w tym malarstwie jest zintegrowane. Dla artystki istotną wartością w budowaniu obrazu i napięcia jest światło, które jest charakterystycznym elementem występującym w różnych formach we wszystkich obrazach. Język malarski, którym operuje autorka charakteryzuje się zawężoną gamą barwną oraz płaskimi plamami, co wpływa na syntetyczną i uproszczoną formę przedstawień.

W pracy Różowe autobusy (która powstała jako pierwsza) Batruch w odważny sposób przedstawia zwyczajną sytuację mijania się dwóch autobusów. To dynamicznie i odważnie zakomponowany obraz. Dwie postacie stojące w samym środku kompozycji są ujęte w klamry autobusów. Prawie we wszystkich obrazach Diany Batruch obecna jest czerń, którą malarka w ciekawy sposób umie zastosować i wykorzystać..."

Recenzja pracy dyplomowej Dr Wojciech Kubiak



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz