"...Przedstawiony
na ekspozycji zestaw obrazów nawiązuje do nocnego tętna metropolii,
gdzie czerń nocy przełamują jaskrawe elementy iluminacji. Motyw
oświetlonego miasta jest dość dobrze znany w sztuce, ale za każdym razem
jego wykorzystanie niesie ze sobą szereg emocji i skojarzeń, które są
zapisem osobistych impresji widza na ten temat. A temat jest obszerny
jak wielkie i ciągle rozrastające się są światowe metropolie.
Charakterystyczne neony, latarnie, reklamy, ozdobne świetlne
podkreślenia elementów architektury to budowanie atmosfery otoczenia.
Diana Batruch posługuje się żywą kolorystyką, przekazuje to, co uważam
za istotne w sposób fotograficzny, choć nie bez małego pazura oniryzmu,
gdzie sen, marzenie i realne zjawiska stają się jednym ciałem i duchem."
Recenzja M. Półtorak do wystawy "Światła miasta"
link do strony
"Miasto i jego struktury, siatka ulic oraz różnorodność pejzaży - tak niby codziennych widoków są w obrazach Diany Batruch nie tylko odzwierciedleniem rzeczywistości ale przede wszystkim odbiciem stanu ducha. Jedne melancholijne pełne wewnętrznych przemyśleń w wyraźnie stonowanych wyciszonych barwach, inne bardzo ekspresywne w jaskrawych kolorach. To wszystko zmienia się płynie wraz z porą dnia i kolejnymi mijanymi widokami, gdzie artystka uchwyca chwile nie tylko jak migawkę obrazu w jego rzeczywistej formie ale również jako odzwierciedlenie własnego "Ja", tego odnalezionego w tym ciągle pędzącym, konsumpcyjnym Świecie."
Łukasz Dubin
link do strony
Recenzja M. Półtorak do wystawy "Światła miasta"
link do strony
"Miasto i jego struktury, siatka ulic oraz różnorodność pejzaży - tak niby codziennych widoków są w obrazach Diany Batruch nie tylko odzwierciedleniem rzeczywistości ale przede wszystkim odbiciem stanu ducha. Jedne melancholijne pełne wewnętrznych przemyśleń w wyraźnie stonowanych wyciszonych barwach, inne bardzo ekspresywne w jaskrawych kolorach. To wszystko zmienia się płynie wraz z porą dnia i kolejnymi mijanymi widokami, gdzie artystka uchwyca chwile nie tylko jak migawkę obrazu w jego rzeczywistej formie ale również jako odzwierciedlenie własnego "Ja", tego odnalezionego w tym ciągle pędzącym, konsumpcyjnym Świecie."
Łukasz Dubin
link do strony
"W
swojej pracy dyplomowej Diana Batruch zajęła się malarskim
przedstawieniem pejzażu industrialnego oraz własnymi przemyśleniami
dotyczącymi źródeł jej inspiracji. Metoda malarska jaką przyjęła
w swojej twórczości Diana stała się dość powszechną praktyką
artystyczną ostatnich lat. Artystka przy malowaniu obrazów tego
cyklu korzystała z własnoręcznie wykonanych fotografii. Nie jest
to jednak zwykłe odmalowywanie rzeczywistości taką jaką zastała
autorka, czy przemalowanie fotograficznego pierwowzoru, nie są to
pocztówkowe krajobrazy. Pani Batruch bowiem stwarza obraz, buduje
nastrój używając w tym celu koloru, niejednokrotnie bardzo żywego,
czystego i nasyconego.
Cykl
malarski powstał w wyniku spaceru czy raczej wędrówki Diany
Batruch ulicami Edynburga w ciągu jednego dnia. Jak sama autorka
podkreśla, w swojej pracy z dużą wrażliwością ukazuje wszystkie
zmiany jakie zauważyła, pory dnia, zmiany pogody czy światła.
Ogromny wpływ na malarstwo Diany Batruch mają nastrój i atmosfera.
Można śmiało powiedzieć, że jest ona malarką wrażeń i emocji.
Obrazy wyrażają stany emocjonalne autorki. Klimat w jej pracach
pełen jest nostalgii i melancholii. Obrazy malowane są z dużą
wrażliwością i wyczuciem zarówno koloru jak i formy. Kompozycja w
obrazach jest starannie przemyślana, co daje tym pracom dodatkowy
atut. Praca malarska jest spójną i ciekawą wypowiedzią dotyczącą
emocji, o których tak rzadko ludzie chcą mówić i którymi tak
rzadko chcą się dzielić.
Ważnym
elementem w jej pracy jest koncepcja. Nie jest to malarka, która
działa impulsywnie, lecz starannie przygotowuje się do procesu
malowania. Batruch jest konsekwentna i skupiona na zagadnieniu, które
wybrała. W pracy używa określonej strategii: od koncepcji poprzez
przygotowanie i opracowanie materiału wyjściowego, aż do
realizacji prac malarskich.
Obrazy
poprzez surowość zarówno formy, koloru, jak i kompozycji tworzą
jednorodny klimat. Wszystko w tym malarstwie jest zintegrowane. Dla
artystki istotną wartością w budowaniu obrazu i napięcia jest
światło, które jest charakterystycznym elementem występującym w
różnych formach we wszystkich obrazach. Język malarski, którym
operuje autorka charakteryzuje się zawężoną gamą barwną oraz
płaskimi plamami, co wpływa na syntetyczną i uproszczoną formę
przedstawień.
W pracy
Różowe autobusy (która
powstała jako pierwsza) Batruch w odważny sposób przedstawia
zwyczajną sytuację mijania się dwóch autobusów. To dynamicznie i
odważnie zakomponowany obraz. Dwie postacie stojące w samym środku
kompozycji są ujęte w klamry autobusów. Prawie we wszystkich
obrazach Diany Batruch obecna jest czerń, którą malarka w ciekawy
sposób umie zastosować i wykorzystać..."
Recenzja pracy dyplomowej Dr
Wojciech Kubiak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz